HRAD KÁMEN

EXPOZICE MOTOCYKLY

Expozice jednostopých vozidel

Poté co byl hrad po roce 1948 poslednímu soukromému majiteli Antonínu Fleissigovi vyvlastněn, stal se postupně majetkem obce Kámen, obce sokolské, Ministerstva zemědělství apod. Když se pak v šedesátých letech minulého století přemýšlelo o jeho obnově, byl téměř ruinou a měl spadlé krovy. Přestože se hrad obnovy dočkal, nemohl se chlubit zajímavými interiéry s vlastním cenným zařízením.

Rozhodnutí zřídit v nově zrekonstruovaném objektu muzeum motocyklů nebylo náhodné. Hrad Kámen leží nedaleko města Pacov, kde se v červenci roku 1904 zrodila myšlenka založit motoristickou federaci. Oficiálně pak byla Mezinárodní motocyklová federace (FIM – Fédération Internationale de Motocyclisme) ustanovena na jejím prvním kongresu v Paříži v prosinci téhož roku. Navíc vedla okolo hradu trať Pacovského okruhu (62,2 km), který se jel v letech 1905 a 1906. Tento závod, který byl ve své době významem srovnatelný s dnešní grand prix, byl prvním mezinárodním závodem motocyklů na území Čech.

Od samého počátku se na vzniku expozice podílelo Národní technické muzeum, které na přelomu šedesátých a sedmdesátých let trpělo nedostatkem místa a pro své exponáty hledalo vhodné prostory i mimo Prahu. Shromáždit bohatý dokladový materiál a instalovat specializovanou expozici se NTM ujalo ve spolupráci s dalšími institucemi, jakými byly ČZ Strakonice a Jawa. Na hrad se tak dostalo několik nejcennějších motocyklů, plaket, pohárů a  součástek ze sbírek zmiňovaných institucí., které i v dnešní době umožňují sledovat vývoj československých motocyklů od jejich počátků až do ne příliš vzdálené minulosti.

Muzeum jednostopých vozidel na hradě Kámen bylo veřejnosti poprvé zpřístupněno v sobotu 22. června roku 1974. Tím se tato tematická instalace řadí k nejstarším tohoto druhu na našem území. Hrad Kámen se tedy díky expozici motocyklů stal vyhledávanou raritou.

Během čtyřicetiletého trvání prošla expozice jednostopých vozidel několika proměnami a vystřídalo se zde mnoho cenných i neobvyklých strojů. Mezi nejvzácnější kousky patřily například české motocykly Slavia - model TB (1902) a model CCD (1904) - z dílny úspěšné firmy Laurin & Klement.

Nejkurióznějším exponátem byl motocykl Čechie – Böhmerland výrobce Albína Liebische z Krásné Lípy. Na tento jednoválec z roku 1930 se díky velmi nízkému a dlouhému rámu vešli za sebou tři pasažéři. Dodnes je tento stroj měřící 3 170 mm nejdelším sériově vyráběným motocyklem na světě.

Jediným strojem v expozici vyrobeným mimo území Čech byl motocykl mnichovské firmy Hildenbrand & Wolfmüller, který se jako první na světě dočkal sériové výroby. Mezi léty 1894 – 1897 jich vzniklo údajně až 2000 kusů.

V současné době zaujímají značnou část sbírky stroje značky Jawa a ČZ z předválečné i poválečné produkce. V expozici jsou umístěné motocykly jiných značek, z nichž některé stále můžeme potkávat na veteránských akcích. Mezi ně patří například Poustka (1925), Praga BD (1928), Ogar 250 Standart (1936), Premier Sachs 98 (1939). Unikátem dnešní kolekce je vodící motocykl z roku 1910, který byl stavěn zcela amatérsky a dvouválec Walter z roku 1913, pocházející od stejnojmenné pražské firmy.

V roce 2014 přibylo do muzea jednostopých vozidel několik motocyklů. Expozice byla rozšířena o skútry ČZ 175, které jsou známé spíše pod přezdívkou ,,prasata“.